Lage rugklachten

Aspecifieke of specifieke lage rugklachten

Rugklachten kunnen onderverdeeld worden in aspecifieke lage rugklachten  en specifieke lage rugklachten. Aspecifieke lage rugklachten hebben geen specifiek aanwijsbare oorzaak; 90% is aspecifiek en 10 % is specifiek.

Er is sprake van een aspecifieke lage rugklacht als de pijnsensatie in de lage rug of bil- regio op de voorgrond staat. De pijnsensatie zou ook ervaren mogen worden in de bilregio en in het bovenbeen tot de knie. Bij plus minus 90 procent van alle patiënten met lage rugklachten is er geen specifieke oorzaak van de klacht. Bij deze personen verergeren de klachten door bepaalde houding en beweging en externe belasting. Er zou ook sprake kunnen zijn van ochtendstijfheid. De eerste episode van aspecifieke lage rugpijn treedt vaak op tussen het 20ste en 55ste levensjaar. Een recidief van lage rugklachten vindt plaats wanneer er binnen een jaar meer dan twee periodes van lage rugpijn optreden.

 

Hernia

Wanneer u naast pijn in uw rug ook uitstralende pijn in één of beide benen, de rug en/of de bil heeft tot onder de knie (soms tot in de voet) en de pijn erger wordt bij persen, hoesten of niezen, kan het zijn dat u een hernia heeft. Een tussenwervelschijf drukt dan op één van de zenuwbanen van het centraal zenuwstelsel. Het is raadzaam om uw huisarts of een fysiotherapeut te raadplegen. Bij zeer ernstige herniaklachten kan een operatie nodig zijn. 

 

Hoe vaak komen rugklachten voor en bij wie?

Lage rugpijn komt veel voor. Tussen de 50 en 90% van de volwassenen zal ooit in zijn leven een episode van lage rugpijn doormaken. Jaarlijks is dit ongeveer 20% van de bevolking. Sommigen krijgen maar één keer rugklachten, bij anderen komen de klachten geregeld terug.

 

Wat zijn risicofactoren?

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

  • Te weinig lichamelijke activiteit
  • Lang in één houding zitten of staan (bijvoorbeeld repeterend werk)
  • Plotselinge, hevige inspanningen
  • Blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines)
  • Overgewicht
  • Stress

 

Wat kan ik zelf doen bij rugpijn?

Lage rugpijn gaat in 75-90% van de gevallen meestal vanzelf over. De ergste pijn verdwijnt vaak binnen één tot twee weken. Zelfs langdurige/hardnekkige rugklachten genezen meestal binnen zes tot twaalf weken.

 

Het belangrijkste advies is om zo normaal mogelijk te blijven bewegen, ondanks dat dit lastig kan zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat níet bewegen meer kwaad doet dan goed doet. Blijf dus bewegen, maar forceer niets. Zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen of lang in één houding staan of zitten kunt u beter vermijden. Het helpt om af en toe te wisselen van houding of een stukje te lopen. Vergeet niet om rustmomenten te nemen om ook te ontspannen. Stress zorgt namelijk voor een gespannen houding. Dit vergroot de kans op rugklachten.

 

Bij veel pijn kunt u in overleg met de huisarts pijnstillers nemen. Gebruik pijnstillers het liefst maar enkele dagen en in ieder geval niet langer dan 12 weken. Neem contact op met uw huisarts of fysiotherapeut als de pijn na twee tot drie weken nog steeds erg hevig is of als het slechter gaat. Ook als bewegen na drie weken nog onvoldoende lukt, als de pijn uitstraalt tot onder de knie, als de kracht en/of gevoel in uw been afneemt of als u problemen krijgt met plassen, neemt u contact op met uw huisarts of fysiotherapeut. 

 

Wat kan ik doen om de kans op lage rugklachten te verlagen?

Probeer in beweging te blijven en zo mogelijk uw buik- en rugspieren te versterken. Een gezond gewicht is belangrijk voor uw algehele fitheid. Daarnaast is het belangrijk om een goede balans te vinden in stress en ontspanning. Voor uw werk kunt u er rekening mee houden hoe u bepaalde activiteiten uit voert (niet te zwaar tillen, de manier van tillen en u kunt op uw houding letten (houdingen afwisselen, goede zit-/stahouding). Uw fysiotherapeut kan u hier bij helpen door middel van oefeningen en adviezen.

 

Hoe behandelt een fysiotherapeut rugklachten?

Als het niet goed lukt om te blijven bewegen, kunt u een fysiotherapeut of manueel therapeut raadplegen. Samen kunt u veel doen om pijn te verminderen. U maakt een stappenplan en bespreekt binnen welke termijn u welke activiteiten weer oppakt. De therapeut kan gebruik maken van technieken om de beweeglijkheid te verbeteren en de spierspanning te verminderen. U krijgt oefeningen om uw spieren te versterken en uw houding te verbeteren. 

 

Wanneer u als gevolg van een hernia een operatie moet ondergaan, kan de fysiotherapeut u zowel vóór als na de operatie helpen. Vóór de operatie helpt hij u om uw conditie te verbeteren zodat u sneller herstelt na de operatie. Ná de operatie kan uw fysiotherapeut u helpen met revalideren.

Ook als u niet zeker weet wat u wel of niet mag doen kunt u terecht bij de fysiotherapeut. Hij helpt u om te herstellen van uw rugklachten en zorgt dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken.

De bedoeling van de behandeling is dat u uiteindelijk zelf weet wat u moet doen op het moment dat u klachten heeft. De fysiotherapeut geeft u advies en oefeningen. 

 

Wie  behandelt u in onze praktijk? 

Binnen onze praktijk is iedereen opgeleid om lage rugklachten te behandelen. Afhankelijk van de klacht wordt er bekeken of het nodig is om andere specialismen te zetten.

 

Bron: KNGF

Contact

Locatie Surhuisterveen

Dalweg 4

9231 HX Surhuisterveen

Route plannen

0512-362167

info@fysiotherapiesurhuisterveen.nl



Locatie Harkema

Nijebuorren 38

9281 LZ Harkema

Route plannen

info@fysiotherapiesurhuisterveen.nl

Openingstijden

Locatie Surhuisterveen

ma - do: 7.30 - 21.00

vr: 7.30 -18.00



Locatie Harkema

ma - vr: 8.00 - 18.00

Volg ons!