Triggerpoints

Wat zijn triggerpoints?
Triggerpoints zijn pijnlijke knopen in spieren die niet meer ontspannen. In deze spierverharding ontstaat een slechte doorbloeding met een ophoping van afvalstoffen. Hierdoor kan een hyperprikkelbare plek ontstaan. Een actieve triggerpoint veroorzaakt spontane pijn of pijn als gevolg van beweging. Opvallend is dat er naast lokale pijn ook pijn op afstand oftewel uitstralende pijn kan ontstaan. Soms zijn er meerdere triggerpunten bij de klachten betrokken.

Triggerpoints kunnen ontstaan door:

• acuut: bij een valpartij, verkeerde beweging of een ongeluk
  • chronisch: bij een verkeerde werkhouding of overbelasting, van bijvoorbeeld arm, nek en/of schouder
  • overbelasting van spieren door herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging
  • bij langere tijd inactief zijn waardoor spieren verzwakken en verstijven, zoals bij ziekte of een gipsverband
  • overbelasting bij sporters
  • na een hernia
  • psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid kunnen door de verhoogde paraatheid van het lichaam ook verhoogde spierspanning en triggerpoints veroorzaken