Dry Needling en Triggerpoints

Therapie en behandeling

Allereerst zal de fysiotherapeut door een intake en onderzoek proberen uw klachten te analyseren. Hierbij worden de spieren ook specifiek onderzocht op spierverhardingen die drukpijnlijk zijn en aanvoelen als een plaatselijke verdikking. Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken.

De therapie zal gericht zijn op het inactiveren van de triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen die verantwoordelijk zijn voor de toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn zal hierdoor afnemen. Ook de lengte van de spier moet weer genormaliseerd worden. Hiervoor bestaan verschillende therapeutische technieken

Een triggerpoint kan behandeld worden met;

• Dry needling
  • drukpuntmassage
  • rekkings-oefeningen
  • ontspannings oefeningen
  • warmte

Dry needling

Hierbij wordt gebruik gemaakt van zeer dunne steriele naaldjes. Het naaldje wordt snel in de huid getikt op de plaats van het triggerpoint. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Als het triggerpoint wordt aangeprikt, reageert de spier met een zogenaamd Local Twitch Respons (samentrekking van de spier). De naald wordt vervolgens op enn eer bewogen om zo veel mogelijk vezeltjes in het triggerpoint te raken.

Als de spierverharding wordt aangeprikt, kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat geeft kortdurend een soort krampgevoel en kan gepaard gaan met lokale en soms ook met uitstralende pijn. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. Het kan ook voorkomen, dat u wat gaat zweten en zich even wat naar of vermoeid voelt, maar dat herstelt snel.

Wat kunt u zelf doen?

Belangrijk is om te ontdekken welke activiteit en/of houding precies de pijn veroorzaakt. Zo kan de therapeut analyseren welke spieren hiervoor verantwoordelijk zijn. Ook is het belangrijk  om na te gaan welke klachtenonderhoudende factoren een rol spelen, bijvoorbeeld stress, werkhouding etc. Voor thuis krijgt u oefeningen mee om verder herstel te ondersteunen.

Heb ik een verwijzing nodig en wat kost het?

U kunt zowel met als zonder verwijzing behandeld worden. Deze methode maakt deel uit van de algehele behandeling fysiotherapie. Indien uw aanvullende verzekering fysiotherapie dekt, dan vallen ook de kosten van Dry needling hieronder.

Wie behandelt u?

In onze praktijk wordt Dry needling toegepast.  Fysiotherapeuten zijn bevoegd om deze technieken toe te passen als zij hiervoor een erkende opleidingen hebben gevolgd. Amanda Kwast, Akkelyna de Vries en Hayo Rijpkema hebben een opleiding gevolgd bij de Myofasciale Pijn Seminars in Groningen.
Verder informatie vindt u op http://www.myofascialepijn.nl